Patientrettigheder

Journaloplysninger

I forbindelse med behandling kan der indhentes eller videregives patientoplysninger fra eller til andre relevante behandlere f.eks. sygehusafdelinger, egen læge eller andre praktiserende speciallæger.

De kan frabede dem, at patientoplysninger indhentes og/eller videregives.

Deres evt. tilsagn om tilladelse til at indhente og/eller videregive patientoplysninger kan til enhver tid trækkes tilbage igen.

Utilsigtede hændelser

En utilsigtet hændelse er en begivenhed, som medfører skade eller risiko for skade til patienten.

Hvis De mener, at De har oplevet en utilsigtet hændelse i klinikken, vil De, evt. sammen med en pårørende, som regel blive tilbudt en konsulationstid til afklaring af sagen.

I tilfælde af, de ønsker at indrapportere en utilsigtet hændelse, kan det gøres hos Styrelsen for Patientsikkerhed via nedenstående link.

www.stps.dk/da/borgere/rapporter-en-utilsigtet-haendelse

Klagemuligheder

I de meget sjældne tilfælde, hvor der skulle være anledning til at klage over behandling m.v. i klinikken, vil De, evt. sammen med en pårørende, som regel blive tilbudt en konsultationstid til afklaring af sagen.

I tilfælde af, at De ønsker at opretholde en evt. klage, kan det gøres hos Styrelsen for Patientsikkerhed via nedenstående link.

Erstatningsmuligheder

I de meget sjældne tilfælde, hvor De evt. kommer til skade i forbindelse med behandling i klinikken, kan De evt. få en erstatning, som De er berettiget til efter loven.

Tildeling af erstatning er ikke betinget af, at behandling er udført forkert eller, at De opretter en klage.

Anmeldelse af en erstatningssag hos Patienterstatning kan gøres via nedenstående link.

www.pebl.dk